Tryck för att gå till

J

Tillbaka

Jag blir lätt jättearg

Signe blir lätt arg, för allt och ingenting. Hon vill inte vara så här och hon vill inte göra människorna runt omkring sig illa, men hon kan bara inte få stopp på ilskan.

På den här sidan:

✨  Film under 4 min
✨  Text att läsa under 3 min
✨  Tips från psykolog på ämnet
✨  Tips från teolog på ämnet

Psykologen tipsar

Det finns en teori att alla grundläggande känslor har ett visst överlevnadsvärde och att vi därför behöver dem för att må bra. T.ex. gör rädsla att man undviker farliga saker som vilda lejon och farliga höjder. Ilskans funktion är att sätta gränser kring sin egen person och stå upp för sig själv. Adekvat ilska är det som får oss att säga Nej till det som är fel och det som gör att vi själva eller andra far illa…

Läs mer

När ilskan känns jobbig handlar det ofta om att ilskan är en sekundär känsla, dvs att det fanns en annan känsla först som blixtsnabbt slog över i ilska. T.ex. om någon spelar dig ett spratt och skrämmer dig så blir du ju adekvat rädd, men när du upptäcker att det var ett skämt så kan det blixtsnabbt slå över till att du blir arg. Eller om du är ledsen men skäms för att du blir ledsen, så kan det slå över i ilska för att du inte vill visa dig sårbar.

Därför är mitt tips att om du känner att du blir arg oftare än du vill, undersök om det kan finnas någon annan känsla bakom och se om du kan ta hand om den känslan först. Plus bekräfta dig själv för det är inte så lätt att vara en människa med en massa komplicerade känslor!

Teologens råd

Känslor kan vara jobbiga och svåra att hantera, men även känslorna tillhör Guds goda skapelse. Problemet är inte att vi får vissa känslor, utan varför vi får dem. Så vad kan man göra åt det?…

Läs mer

Att lära sig hantera sina känslor tar tid, och Gud har tålamod med oss – så ha tålamod med dig själv. När du vet att du har gjort något orättvist i din ilska, be den du sårat om förlåtelse och gör vad du kan för att ställa det tillrätta. Evangeliet – de goda nyheterna – är att det alltid finns en väg tillbaka från våra misstag genom att bekänna dem.

Men det finns också frid att finna hos Gud, särskilt genom kontemplativ bön – bön som inte handlar om att säga saker till Gud, utan om att ”bli stilla och besinna att Herren är Gud”, som det står i Psaltaren 46. Försök ta en stund för detta varje dag: att släppa allt annat och vara helt närvarande i nuet, i stillhet, så att du kan ta emot den godhet som Gud omger dig med. Över tid kan det mycket väl göra att samma frid spiller över till resten av livet.

Sammanfattning

  • Känslor är viktiga – de har något att säga oss.
  • Ha tålamod med dig själv och be om förlåtelse när det blivit fel.
  • Ta reda på känslan som finns bakom ilskan och försöka hantera den istället.
  • Sök frid i stillhet inför Gud.
  • När det är för jobbigt – ta hjälp!

Se även….

Vill du ha uppdateringar från oss gällande psykisk hälsa?